Panel poświęcony polityce transportowej i jej finansowaniu z Funduszy Europejskich, skupi się na omówieniu głównych celów oraz mechanizmów finansowania projektów transportowych w ramach UE. Omówione zostaną priorytety finansowania, proces ubiegania się o środki oraz kwestie finansowania inwestycji kolejowych, tworzenia odpowiednich ram prawnych oraz współpracy międzynarodowej w celu promowania transportu kolejowego. Ponadto zostanie omówione znaczenie zrównoważonego transportu, wykorzystania nowych technologii oraz współpracy międzynarodowej. Panel ma na celu wyjaśnienie kompleksowej struktury polityki transportowej UE oraz sposobów efektywnego wykorzystania funduszy europejskich w tej dziedzinie.

Transport kolejowy odgrywa kluczową rolę w rozwoju gospodarczym i społecznym, zapewniając efektywny przewóz osób i towarów na dużą skalę. Jego znaczenie ekonomiczne przejawia się w ułatwianiu handlu, wspieraniu rozwoju regionalnego oraz generowaniu miejsc pracy w sektorze transportowym i powiązanych branżach. Jednocześnie, poprzez zmniejszanie zatłoczenia drogowego, emisji CO2 i ograniczanie liczby wypadków, transport kolejowy przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców i ochrony środowiska. Dążenie do modernizacji infrastruktury oraz efektywnej organizacji transportu kolejowego może jeszcze bardziej zwiększyć jego pozytywny wpływ na gospodarkę i społeczeństwo. 

Panel będzie skupiał  się na analizie potencjalnych korzyści i wyzwań związanych z tą formą transportu. Będą omówione możliwości rozwoju KDP jako środka efektywnego i zrównoważonego transportu, podkreślając ich potencjał w redukcji czasu podróży, zmniejszeniu emisji CO2 oraz poprawie konkurencyjności transportu kolejowego wobec innych środków transportu. Jednocześnie będą zidentyfikowane istniejące wyzwania, takie jak wysokie koszty budowy infrastruktury, konieczność integracji z istniejącymi systemami transportowymi oraz potrzeba współpracy międzynarodowej. Celem panelu będzie wypracowanie strategii wspierających rozwój KDP jako kluczowego elementu infrastruktury transportowej, mającego potencjał przyczynienia się do rozwiązywania wyzwań rozwojowych w najbliższej dekadzie.

W tym bloku tematycznym omówione zostaną aktualne wyzwania związane ze stanem infrastruktury kolejowej, w tym modernizacja istniejących linii, budowa nowych tras oraz zarządzanie siecią kolejową. W kontekście taboru kolejowego będzie to również okazja do dyskusji na temat adaptacji istniejących pojazdów do nowych standardów infrastruktury oraz potrzeb modernizacji i rozbudowy istniejącej floty kolejowej.

5 czerwca 2024 r. 
 
09.00 – 10.00  Rejestracja 
 
10.00 – 10.20  Powitanie i wystąpienia otwierające

H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o. o. jest jedną z najstarszych firm produkujących tabor kolejowy. Przez ponad wiek kształtowała się obecna forma spółki, niejednokrotnie wyznaczana przez wydarzenia zmieniające Poznań i cały kraj. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych przez cały okres swojej działalności stanowiła i stanowi miejsce pracy dla wielu pokoleń Poznaniaków i mieszkańców Wielkopolski.

Pierwsze wagony kolejowe ze znakiem „Cegielskiego” wyprodukowane zostały w roku 1921. W 1926 r. rozpoczęto produkcję parowozów.

Od roku 1946 Fabryka Wagonów (w 1967 r. przemianowana na Fabrykę Lokomotyw i Wagonów) wyprodukowała łącznie około: 13 500 wagonów (osobowych 1 i 2 klasy, z miejscami do leżenia, sypialnych, restauracyjnych, bagażowych) i 800 lokomotyw (spalinowych liniowych i elektrycznych liniowych i manewrowych).

W wyniku prowadzonych przekształceń organizacyjnych w 1997 r. na bazie Fabryki Lokomotyw i Wagonów powstało przedsiębiorstwo H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., które kontynuuje działalność produkcyjną i usługową w zakresie taboru szynowego.

Z dniem 26 marca 2010 r. 100 % udziałów w H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. przejęła Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.

16.45 – 17.00    Podsumowanie i zakończenie 
15.15 – 15.30     Przerwa kawowa
 
15.30 – 16.45   Panel IV
                         Aspekty ekonomiczne i społeczne transportu kolejowego
CZĘŚĆ DRUGA
 
14.00 – 15.15   Panel III
                        Czy Koleje Dużych Prędkości są odpowiedzią na wyzwania rozwojowe w najbliższej dekadzie?
 
 
13.15 – 14.00    Przerwa lunchowa
11.45 – 12.00    Przerwa kawowa
 
12.00 – 13.15   Panel II
                        Stan Infrastruktury kolejowej i taboru
CZĘŚĆ PIERWSZA
 
10.20 – 11.45   Panel I
                        Polityka transportowa, a finansowanie z Funduszy Europejskich
6 czerwca 2024 r.
 
9.00 – 11.00    Wizyta studyjna 
 

Agenda 
X Kongresu Rozwoju Transportu

Organizatorem X Kongresu Rozwoju Transportu
jest Klaster "Luxtorpeda 2.0"

Koordynatorem Klastra "Luxtorpeda 2.0" jest
"Blue Ocean" Business Consulting Sp. z o. o.

Śledź nas

Menu

Adres

ul. Solec 63b lok. 7

00-409 Warszawa

Kontakt

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.